Yeterlilik Kodu | TR0020222605 | |
Yeterlilik Adı | Sosyal Sermayenin Güçlendirilmesi Kurs Bitirme Belgesi
| |
Sorumlu Kurum | Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://hbogm.meb.gov.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 2 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 2 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kişisel beceriler ve gelişim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 3412.04 Aile ve Tüketici Hizmetleri Elemanı | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 4 | |
Programın Normal Süresi | 24 Saat | |
Program Profili (Amaç) | Sosyal sermaye çok boyutlu bir kavramdır ve başta sosyoloji ve iktisat olmak üzere siyaset bilimi, eğitim sosyolojisi gibi farklı disiplinlerin ilgi alanına girmektedir. Sosyal sermaye ortak işbirliğine, toplumun ortak problemlerinin çözümüne olanak sağlayan normlar ve ağlar (network) olarak tanımlanabilir. OECD’ye göre, sosyal sermaye ağlar ve gruplar içinde veya gruplar arasında işbirliğini kolaylaştıran normlar, değerler ve davranışlar olarak tanımlanmıştır. Sosyo-kapital olarak da isimlendirilen sosyal sermaye için hem kişiler arasında hem de toplumdaki kurumlar arasında bağ oluşturan bir sermaye türüdür denilebilir. Dünya literatüründe sosyal sermayenin kırsal alanda yaşayanlara yönelik etkisini araştıran çalışmalar mevcut olmasına karşın ülkemizde bu konuda yapılan çalışmalar sınırlı sayıdadır. Sosyal sermaye birey ve toplum açısından büyük önem taşımakta ve bölgesel ve kırsal kalkınmada oldukça önemli bir rol oynamaktadır. Normlar ve güven sosyal sermayenin en önemli unsurlarını oluşturmaktadır. Kursiyerlere yönelik sosyal sermayeyle ilgili olarak; sosyal sermayenin güçlendirilmesi kurs programı ile sosyal sermayenin unsurlarının neler olduğu, kırsal ve bölgesel kalkınmadaki yeri, bireylere ve topluma ne gibi faydalar sağladığıyla ilgili konularda farkındalık kazandırılması ve bilgi ve beceri düzeylerinin artırılması amaçlanmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya kurumlarca uygun görülen eğitim-öğretime elverişli diğer ortamlarda uygulanabilir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Sosyal Sermayenin Güçlendirilmesi Kurs Programı’nı tamamlayan birey;
| |
Anahtar Yetkinlikler | 2. Seviye Genel Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere kuramsal düzeyde sahiptir
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır.
| |
Kalite Güvencesi | Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması: Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir. Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır. Ölçme-Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır. Belgelendirme: Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir. Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir. Öz Değerlendirme:
Dış Değerlendirme:
Düzenli Gözden Geçirme:
Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS. Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.
| |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Kurs Programı’nı başarı ile tamamlayanlara “Kurs Bitirme Belgesi” verilir. Bu belge iş başvurusu, sınav başvurusu veya denklik işlemleri ile ilgili işlemlerde geçerli bir belge olarak değerlendirilmez. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0020222605
ISCO 08: 3412.04 Aile ve Tüketici Hizmetleri Elemanı
ISCO 08: 3412.04 Aile ve Tüketici Hizmetleri Elemanı
Sosyal sermaye çok boyutlu bir kavramdır ve başta sosyoloji ve iktisat olmak üzere siyaset bilimi, eğitim sosyolojisi gibi farklı disiplinlerin ilgi alanına girmektedir. Sosyal sermaye ortak işbirliğine, toplumun ortak problemlerinin çözümüne olanak sağlayan normlar ve ağlar (network) olarak tanımlanabilir. OECD’ye göre, sosyal sermaye ağlar ve gruplar içinde veya gruplar arasında işbirliğini kolaylaştıran normlar, değerler ve davranışlar olarak tanımlanmıştır. Sosyo-kapital olarak da isimlendirilen sosyal sermaye için hem kişiler arasında hem de toplumdaki kurumlar arasında bağ oluşturan bir sermaye türüdür denilebilir.
Dünya literatüründe sosyal sermayenin kırsal alanda yaşayanlara yönelik etkisini araştıran çalışmalar mevcut olmasına karşın ülkemizde bu konuda yapılan çalışmalar sınırlı sayıdadır. Sosyal sermaye birey ve toplum açısından büyük önem taşımakta ve bölgesel ve kırsal kalkınmada oldukça önemli bir rol oynamaktadır. Normlar ve güven sosyal sermayenin en önemli unsurlarını oluşturmaktadır. Kursiyerlere yönelik sosyal sermayeyle ilgili olarak; sosyal sermayenin güçlendirilmesi kurs programı ile sosyal sermayenin unsurlarının neler olduğu, kırsal ve bölgesel kalkınmadaki yeri, bireylere ve topluma ne gibi faydalar sağladığıyla ilgili konularda farkındalık kazandırılması ve bilgi ve beceri düzeylerinin artırılması amaçlanmaktadır.
Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya kurumlarca uygun görülen eğitim-öğretime elverişli diğer ortamlarda uygulanabilir.
Sosyal Sermayenin Güçlendirilmesi Kurs Programı’nı tamamlayan birey;
- Kırsal bölgelerin kalkınması için sosyal sermaye kavramını/yaklaşımını/ yöntemini kavrar,
- Sosyal sermaye kavramı/yaklaşımı/yöntemiyle ilgili temel terimleri ayırt eder,
- Sosyal sermaye için “güven” kavramının önemini kavrar,
- Kırsal toplumların sosyal sermayenin nasıl işlediğini anlar,
- Kırsal topluluklardaki ilgili kırsal paydaşları ve farklı sosyal grupları tanımlar,
- Kırsal topluluklardaki dönüşüm süreçlerini anlar,
- Grupların güven eksikliğine ilişkin temel sorunlarını tanımlar ve güven oluşturmaya başlamak için grupları organize eder,
- Kırsal toplumda eşit olmayan güç ilişkilerini ve farklı hassas grupların ihtiyaçlarını tanımlar,
- Kırsal kesimdeki kadınların, gençlerin, yaşlıların ve etnik azınlıkların potansiyellerini analiz eder,
- Kırsal kalkınma süreçlerinde girişimcilik ve pazarlama faaliyetlerinin temel bilgilerini öğretebilmesi ve buna yönelik tavsiyelerde bulur,
- Kırsal alanlarda yaşayanlar için sosyal sermaye faaliyetlerin katma değerini ele alır,
- Kırsal bağlamda ağları (network), işbirliklerini ve yeni ittifakları kurar,
- Teşvik edici ve engelleyici faktörleri belirler,
- İyi yönetişimi uygulamak için ilgili paydaşları tanımlar,
- Entegre kırsal kalkınmanın ekonomik, sosyal ve çevresel boyutlarını değerlendirir,
- Kırsal topluluklarda çatışma fikrini açıklar ve çatışma çözümü için çeşitli stratejileri tanımlar.
2. Seviye Genel Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere kuramsal düzeyde sahiptir
- Okuma yazma yetkinliği,
- Matematiksel yetkinlik,
- Dijital yetkinlik,
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
- Vatandaşlık yetkinliği,
- Girişimcilik yetkinliği,
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır.
- Kurslarda başarı, programın özelliğine göre ders öğretmeni tarafından değerlendirilir.
- Değerlendirme; yazılı, uygulamalı sınavlar veya varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
- Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir.
- Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir.
- Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
- Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:
Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.
Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.
Ölçme-Değerlendirme:
Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.
Belgelendirme:
Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.
Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.
Öz Değerlendirme:
- Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
- Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
- Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
- Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
- Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
- Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinde; eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
- Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
- Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.
Dış Değerlendirme:
- Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
- Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
- Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
- Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
- Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
- Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
- Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.
Düzenli Gözden Geçirme:
- Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
- Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
- Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.
Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.
Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.
- Okuryazar olmak.
- 18 yaşını tamamlamış olmak.
Kurs Programı’nı başarı ile tamamlayanlara “Kurs Bitirme Belgesi” verilir. Bu belge iş başvurusu, sınav başvurusu veya denklik işlemleri ile ilgili işlemlerde geçerli bir belge olarak değerlendirilmez.
- 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1),
- 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,
- 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0020222605 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Ministry of National Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | General | |
EQF Level | 2 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 2 | |
Thematic Areas | Personal skills and development | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | 24 Saat | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |