Yeterlilik Kodu | TR0030012949 | |
Yeterlilik Adı | Tarih Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.yyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Tarih bölümü tarihçi yetiştirmek amacıyla bir eğitim programı yürütmektedir. Eğitim planlarında zorunlu olan derslere ek olarak öğrencilerin tarih biliminde uzmanlaşmak istedikleri alana göre seçebilme şansları bulunan seçmeli dersler mevcuttur. Bununla birlikte ilgili alandaki her hizmet sahasında ya da iletişimde yetişmiş personel sağlamak da hedefler arasındadır. Bunlar Kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dalları olarak belirlenebilir. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Pedagojik formasyon eğitimi alanlar, KPSS’den yeterli puanı almaları durumunda MEB tarafından tarih öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Mezunlarımız özel, eğitimi destekleyici kurumlarda tarih öğreticiliği üzerine çalışabilmektedirler. Bununla birlikte, kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dallarında istihdam olanağı mevcuttur. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012949
Tarih bölümü tarihçi yetiştirmek amacıyla bir eğitim programı yürütmektedir. Eğitim planlarında zorunlu olan derslere ek olarak öğrencilerin tarih biliminde uzmanlaşmak istedikleri alana göre seçebilme şansları bulunan seçmeli dersler mevcuttur. Bununla birlikte ilgili alandaki her hizmet sahasında ya da iletişimde yetişmiş personel sağlamak da hedefler arasındadır. Bunlar Kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dalları olarak belirlenebilir.
- Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme bilincine sahip olabilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
- Beşeri bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Çeşitli dönemlerde ve bağlamlardaki tarihsel bakış açılarındaki değişkenliği kavrayabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
- Beşeri bilimler alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
- Toplumunun ve insanlığın geçmiş kurumları ve zihniyetlerinin günümüze etkisi hakkında fikir yürütebilir.
- Diğer ulusal veya kültürel alt yapılardan kaynaklanan bakış açılarının farkında olma ve bunlara saygı duyma.
- Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
- Alanı ile ilgili toplumu aydınlatacak etkinliklerde görev alabilir.
- Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
- İnsanlık tarihindeki değişim sürecini değerlendirebilme.
- Günümüz tarihsel tartışmalarındaki sorunları ve konuları takip edebilme.
- Objektif davranma ve muhakeme becerisi.
- Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışması yapabilme.
- Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme.
- Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme.
- Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olabilme.
- Ulusal ve uluslar arası tarihsel ve güncel sorunları takip edebilme.
- Tarihin bir veya birden fazla dönemi hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilme.
- Tarihsel alanda kabul edilmiş terminoloji ve teknikleri kullanarak, bir kimsenin kendi dilinde sözlü olarak iletişim kurabilme becerisi.
- Kendi dilinde tarihsel metinleri veya orijinal belgeleri okuma becerisi; özet çıkarma veya transkripsiyon yapma ve uygun bir biçimde bilgileri kataloglama becerisi.
- Tarih yazımının çeşitli türlerini doğru bir şekilde kullanarak kendi dilinde yazma becerisi.
- Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi.
- Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçların kullanımının bilgi ve becerisi (paleografi, epigrafya gibi).
- Bilgisayar ve internet kaynaklarını ve tarihsel veya tarihle ilgili dataları detaylandırma tekniklerini kullanma becerisi (istatistik, kartografik metotlar veya veritabanları oluşturma gibi).
- Kaynak dillerindeki metinleri anlama ve kullanabilme becerisi.
- Yerel tarih bilgisine sahip olabilme.
- Kişinin kendi ulusal tarihinin bilgisine sahip olabilme.
- Karşılaştırmalı bir perspektifle Dünya tarihi bilgisine sahip olabilme.
- Diğer beşeri bilimlerin araçlarını kullanma bilgi ve becerisi (edebi eleştiri, dillerin tarihi, sanat tarihi, arkeoloji, antropoloji, hukuk, sosyoloji, felsefe, gibi)
- Tarihsel bilgi ve tartışmaya katkı sağlamaya uygun araştırma konularını tanımlama becerisi.
- Bilgi kaynaklarını belirlemek ve bunlardan uygun bir biçimde yararlanmak becerisi (bibliyografya, dokümanlar, sözlü tanıklıklar gibi)
- Karmaşık tarihsel bilgileri tutarlı bir şekilde organize etme becerisi.
- Araştırma sonuçlarına, disiplinin kriterlerine uygun olarak bir anlatı formu verme becerisi.
- Yorumlama, notlandırma veya metinleri ve dokümanları doğru bir biçimde, disiplinin kriterlerine uygun olarak düzenleme becerisi.
- Tarihin öğreticiliğini bilme.
Pedagojik formasyon eğitimi alanlar, KPSS’den yeterli puanı almaları durumunda MEB tarafından tarih öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Mezunlarımız özel, eğitimi destekleyici kurumlarda tarih öğreticiliği üzerine çalışabilmektedirler. Bununla birlikte, kamu hizmeti, yerel, bölgesel idare, personel yönetimi, gazetecilik, uluslar arası organizasyonlar, turizm, kültürel mirasın yönetimi ve değerlendirilmesi ve arşivler, müzeler, kütüphaneler de dâhil olmak üzere bunların yan dallarında istihdam olanağı mevcuttur.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030012949 | |
Qualification Title | TARİH ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI Lisans | |
Awarding Body | University of Van Yuzuncu Yil | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Being able to comprehend the correlation between actual events and past. Being able to comprehend the variability of historical point of view according to different periods and contexts Being aware of difference of point of views depending upon national and cultural backgrounds and paying respect to these differences. Being able to appreciate the changing process of history of humanity. To be able to observe the matters of present historical arguments and issues. The ability of being objective and judgment Being able to participate in group works weather disciplinary or interdisciplinary. To adopt the importance of lifelong learning and self improvement by means of observing the progress of contemporary issues. As having the ability of individual working and independent decision, being able to express him/herself clearly and lapidary both verbally and written. Being conscious of professional and moral responsibility. Being able to follow contemporary and historical matters both national and international. Having detailed knowledge in one or more era(s) of history. Being able to communicate in his/her own language using terminology and techniques accepted in history field. Being able to read historical or original texts in one’s own language, being able to summarize, transcript and categorize the data. Being able to write in one’s own language using various types of historical writing properly. Being able to use bibliographical repertoire, archive inventory, electronic referances and other access tools. Being able to use specific tools essential for definite era’s documents (paleography, epigraphy etc.) Being able to use computer tools and internet sources or being able to elaborate historical data. Being able to understand and use texts written in source languages. Having knowledge of local history. Having knowledge of one’s own countries history Having knowledge of world history in a comparative perspective Knowledge and ability of using other social sciences methods (literary criticism, history of languages, art history, archaeology, anthropology, law, sociology, philosophy etc.) Being able to define appropriate research subjects provides contribution to historical knowledge and arguments. Being able to define data sources and benefit from these appropriately. Being able to organize complicated historical information consistently. Being able to give the research results appropriate form of statement appropriate to the criteria of discipline Being able to interpret, take note or organize texts and documents appropriate for discipline criteria. Being able to teach history. To be able to use the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field. Uses advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of humanities. To be able to discuss the effects of the past institutions and mentalities of our society and humanity on the present day. To be able to carry out an advanced study related to his / her field independently. To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach. To be able to inform the related persons and institutions in the related field; transfer ideas and solutions to problems in written and orally. Gather information about humanities, share, interpret and share with relevant people, institutions and organizations. Plans activities for the development of the employees working under their responsibility. To be able to determine learning needs and to direct learning. Informs the related people and institutions in the field of human sciences and conveys their thoughts to them, and presents theoretical and practical solutions to the problems. Observes ethical values in the process of application of information related to the field of humanities. Plans personal and institutional development by using knowledge and skills in humanities. To develop positive attitude towards lifelong learning. Be able to take part in activities related to the field to illuminate the society. Do interdisciplinary research and study in the field of humanities. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In history department there is one midterm exam and one final exam, total of two exams per term. Mid term exam affects final grade % 40, and final exam affect it % 60. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | For the acceptance of the students, the general conditions stated in the "General Admission Requirements" of the Institution are applied. | |
Conditions for Success | Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates, who have pedagogic formation and obtain sufficient score in KPSS (Civil Servant Election Exam), can be assigned history teacher by the Ministry of the National Education. Besides, there are employment opportunity in public utility, local and regional administration, personnel management, journalism, international organizations, tourism, administration and evaluation of cultural heritage, archives, museums, libraries and lateral branches of these. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030012949
Being able to comprehend the correlation between actual events and past. Being able to comprehend the variability of historical point of view according to different periods and contexts Being aware of difference of point of views depending upon national and cultural backgrounds and paying respect to these differences. Being able to appreciate the changing process of history of humanity. To be able to observe the matters of present historical arguments and issues. The ability of being objective and judgment Being able to participate in group works weather disciplinary or interdisciplinary. To adopt the importance of lifelong learning and self improvement by means of observing the progress of contemporary issues. As having the ability of individual working and independent decision, being able to express him/herself clearly and lapidary both verbally and written. Being conscious of professional and moral responsibility. Being able to follow contemporary and historical matters both national and international. Having detailed knowledge in one or more era(s) of history. Being able to communicate in his/her own language using terminology and techniques accepted in history field. Being able to read historical or original texts in one’s own language, being able to summarize, transcript and categorize the data. Being able to write in one’s own language using various types of historical writing properly. Being able to use bibliographical repertoire, archive inventory, electronic referances and other access tools. Being able to use specific tools essential for definite era’s documents (paleography, epigraphy etc.) Being able to use computer tools and internet sources or being able to elaborate historical data. Being able to understand and use texts written in source languages. Having knowledge of local history. Having knowledge of one’s own countries history Having knowledge of world history in a comparative perspective Knowledge and ability of using other social sciences methods (literary criticism, history of languages, art history, archaeology, anthropology, law, sociology, philosophy etc.) Being able to define appropriate research subjects provides contribution to historical knowledge and arguments. Being able to define data sources and benefit from these appropriately. Being able to organize complicated historical information consistently. Being able to give the research results appropriate form of statement appropriate to the criteria of discipline Being able to interpret, take note or organize texts and documents appropriate for discipline criteria. Being able to teach history. To be able to use the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field. Uses advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of humanities. To be able to discuss the effects of the past institutions and mentalities of our society and humanity on the present day. To be able to carry out an advanced study related to his / her field independently. To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach. To be able to inform the related persons and institutions in the related field; transfer ideas and solutions to problems in written and orally. Gather information about humanities, share, interpret and share with relevant people, institutions and organizations. Plans activities for the development of the employees working under their responsibility. To be able to determine learning needs and to direct learning. Informs the related people and institutions in the field of human sciences and conveys their thoughts to them, and presents theoretical and practical solutions to the problems. Observes ethical values in the process of application of information related to the field of humanities. Plans personal and institutional development by using knowledge and skills in humanities. To develop positive attitude towards lifelong learning. Be able to take part in activities related to the field to illuminate the society. Do interdisciplinary research and study in the field of humanities.
In history department there is one midterm exam and one final exam, total of two exams per term. Mid term exam affects final grade % 40, and final exam affect it % 60.
For the acceptance of the students, the general conditions stated in the "General Admission Requirements" of the Institution are applied.
Graduates, who have pedagogic formation and obtain sufficient score in KPSS (Civil Servant Election Exam), can be assigned history teacher by the Ministry of the National Education. Besides, there are employment opportunity in public utility, local and regional administration, personnel management, journalism, international organizations, tourism, administration and evaluation of cultural heritage, archives, museums, libraries and lateral branches of these.
The document is valid continuously.