Yeterlilik Kodu | TR0030219754 | |
Yeterlilik Adı | Temel İslam Bilimleri Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gaziantep İslam Bilim ve Teknoloji Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Küçükkızılhisar, 104001. Cd., 27260 Şahinbey/Gaziantep | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.gibtu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Din ve teoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Üniversitelerin ihtiyacı olan akademik eleman ihtiyaçlarının karşılanmasında ilk adım sayılan yüksek lisans mezunu öğretim üyesi yetiştirmek. Diyanet İşleri Başkanlığının çeşitli birimlerinde istihdam edilecek, dini ilimler ve kültür seviyesi açısından nitelikli eleman yetiştirmek. Ülkemizin kültürel ve dini hayatına katkı sağlayacak elemanlar yetiştirmek. Akademik seviyesi yüksek, ülkemizin kültürel ve dini hayatına canlılık kazandırabilecek elemanlar yetiştirmek. İlk ve Orta Eğitim Öğretim kurumlarında seviyenin yükseltilmesinde etkin olabilecek elemanlar yetiştirmek. Diyanet İşleri Başkanlığının halka yönelik etkinliklerinde görev alabilecek nitelikli elemanlar yetiştirmek. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisans programını bitirenler, eğitim ve din hizmetleri alanında görevlerini daha donanımlı bir şekilde yerine getirebildikleri gibi, üniversitelerde Araştırma Görevlisi veya Öğretim Görevlisi olarak da çalışma imkanına sahip olurlar. | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Yeterli derslikler ve eğitim teçhizatı mevcuttur. Lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama ya da laboratuvar saatinin yarısının toplamıdır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | İlgili Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak üzere Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yönetmeliğinde yer alan kabul ve kayıt koşulları şu şekildedir: | |
Başarma Şartları | Tezli yüksek lisans programları toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dahil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Tam Zamanlı | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik süresi geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219754
ISCO 08
ISCO 08
Üniversitelerin ihtiyacı olan akademik eleman ihtiyaçlarının karşılanmasında ilk adım sayılan yüksek lisans mezunu öğretim üyesi yetiştirmek. Diyanet İşleri Başkanlığının çeşitli birimlerinde istihdam edilecek, dini ilimler ve kültür seviyesi açısından nitelikli eleman yetiştirmek. Ülkemizin kültürel ve dini hayatına katkı sağlayacak elemanlar yetiştirmek. Akademik seviyesi yüksek, ülkemizin kültürel ve dini hayatına canlılık kazandırabilecek elemanlar yetiştirmek. İlk ve Orta Eğitim Öğretim kurumlarında seviyenin yükseltilmesinde etkin olabilecek elemanlar yetiştirmek. Diyanet İşleri Başkanlığının halka yönelik etkinliklerinde görev alabilecek nitelikli elemanlar yetiştirmek.
Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.
- Temel İslam bilimleri metodolojisine dair genel bir bilgi edinir., Alanıyla ilgili temel kavram, kurum ve problemleri tanır., Alanıyla ilgili temel literatürü öğrenir., Alanıyla ilgili kaynakları kullanmayı öğrenir.
- Alanı ile ilgili kaynaklardan hareketle akademik problemlerin nasıl çözülebileceğini kavrar.
- Farklı kurumların çalışma alanlarına dair temel bilgi sahibi olur.
- Alanıyla ilgili mevcut bilgileri geliştirir.
- Disiplinler arası araştırmaların önemini kavrar.
- Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmaları nasıl yapacağını öğrenir.
- Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşabilecek ve elde ettiği kaynakları genel olarak anlayabilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
- Bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik deneme yazar.
Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisans programını bitirenler, eğitim ve din hizmetleri alanında görevlerini daha donanımlı bir şekilde yerine getirebildikleri gibi, üniversitelerde Araştırma Görevlisi veya Öğretim Görevlisi olarak da çalışma imkanına sahip olurlar.
Yeterli derslikler ve eğitim teçhizatı mevcuttur.
Lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama ya da laboratuvar saatinin yarısının toplamıdır.
(2) Lisansüstü derslerin kredi değerleri ve hangi derslerin kredisiz olacağı, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Kurulunun kararıyla belirlenir. Seminer, dönem projesi ve tez çalışması dersleri, kredisiz derslerdir. Lisansüstü programlarla ilgili devam, ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı, ek başarı koşulları ve diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
(3) Lisansüstü programlarda derse devam oranı, her bir ders için ve en az olmak üzere, dersin teorik saatlerinde %70, uygulamalı saatlerinde ise %80’dir. Bir derste bu oranlardan herhangi birisini sağlayamayan öğrenci o dersten devamsızlık nedeni ile başarısız sayılır. Uzaktan eğitim programları için Senato tarafından farklı devam şartları belirlenebilir.
(4) Senato tarafından belirlenen kriterlere uygun spor karşılaşmaları, kültür ve sanat faaliyetleri ve yarışmalar gibi etkinliklerde görevlendirilen öğrencilerin, bu etkinliklere ve bunların hazırlık çalışmalarına katılmak zorunda olmaları nedeniyle öğrenime devam edemedikleri süreler, devam süresinin hesabında dikkate alınmaz.
(5) Öğrencilerin başarı seviyeleri, her yarıyılda yapılacak ara sınavlar ve yarıyıl sonu sınavları (bitirme ve telafi sınavları) ile ölçülür. Bir yarıyıl içinde her ders için en az bir başarı ölçümü yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bu ölçümler, ödev, proje, eskiz, laboratuvar raporu ya da benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir. Yarıyıl sonunda dersin bütünüyle ilgili bir yarıyıl sonu (bitirme) sınavı yapılır. Yarıyıl sonu sınavları, anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından belirlenen ve duyurulan yer ve zamanlarda yapılır.
(6) İlgili dersin öğretim elemanınca, öğrenciye aldığı her ders için, yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınav notunu ağırlıklı olarak hesaba katan ve devam durumunu da göz önüne alan bir başarı notu takdir olunur. Anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından haklı ve geçerli görülen bir nedenle herhangi bir yarıyıl içi sınavına giremeyen öğrenciye, mazeretini üç gün içinde belgelemek şartıyla, mazeret sınavı hakkı verilir. Yarıyıl sonu sınavına girme şartlarını haiz olduğu halde girmeyen veya başarısız olan öğrenciye, yarıyıl sonu sınavından sonra bütünleme sınavı yapılır. Herhangi bir dersten başarılı olabilmek için yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun yüksek lisansta en az 65, doktorada en az 75 olması gerekir. Bu değerler anabilim/anasanat dalının önerisi ve Enstitü Kurulunun onayı ile değiştirilebilir.
(7) Notlar ve anlamları aşağıda belirtilmiştir:
a) Yüzlük sistemde verilen notların harf karşılıkları ve harfle ifade edilen başarı notlarının dörtlük sistemdeki ağırlık katsayısı aşağıda yer alır:
Başarı Notu Ağırlık Yüzdelik
Harfle Katsayısı Not (Puan)
AA 4,00 90-100
BA 3,50 85-89
BB 3,00 75-84
CB 2,50 65-74
CC 2,00 60-64
FF 00 00-59
b) Ortalamaya katılmayan diğer harfler ve anlamları şunlardır:
1) FF: Başarısız.
2) DZ: Devamsız.
3) BŞ: Başarılı.
4) BŞZ: Başarısız.
5) G: Geçer. Derecelenme dışı.
6) M: Muaf. Derecelenme dışı.
7) K: Kalır.
8) YT: Yeterli. Kredisiz derslerden başarılı.
9) YZ: Yetersiz. Kredisiz derslerden başarısız.
10) E: Eksik.
11) NK: Not ortalamasına katılmayan.
12) TD: Tez devam.
13) TDZ: Tez devamsız.
14) TİB: Tez izleme başarılı.
15) TİK: Tez izleme başarısız.
16) TSB: Tez savunma başarılı.
17) TSK: Tez savunma başarısız.
18) DYB: Doktora yeterlik başarılı.
19) DYK: Doktora yeterlik başarısız.
(8) Yarıyıl sonu ders notları, Enstitüye verildiği anda kesinleşir ve Enstitü tarafından açıklanır.
(9) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun; bilimsel hazırlık programlarında en az CC, yüksek lisans programlarında en az CB, doktora ve sanatta yeterlik programlarında en az BB olması gerekir.
(10) AGNO hesabında, tekrar edilen derslerden son alınan not geçerlidir.
(11) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış sayılabilmesi için AGNO’nun; bilimsel hazırlık programlarında en az 2,00, yüksek lisans programlarında en az 2,50, doktora ve sanatta yeterlik programlarında en az 3,00 olması gerekir. AGNO’su bu değerlerin altında olan öğrenciler, öğrenim süresi içinde olmak şartıyla, başarı notları bu değerlerin altında kalan derslerden yeteri kadarını tekrarlar veya yeni ders alabilirler.
(12) Herhangi bir yarıyılda Üniversite dışından alınan dersler de dahil olmak üzere en fazla 45 AKTS kredilik ders alınabilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
İlgili Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak üzere Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yönetmeliğinde yer alan kabul ve kayıt koşulları şu şekildedir:
3.2. Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde, ALES puanı aranmayabilir, ALES puanı istenildiği takdirde taban puan Senato tarafından belirlenir.
(1) Mezun durumda olan/olabilecek adayların başvurusuna ilişkin esaslar, ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı ve lisansüstü eğitim-öğretime öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.
(2) Üniversite, yüksek lisans programlarına yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebileceği gibi ALES puanına ek olarak lisans not ortalaması, yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucunu da değerlendirmeye alabilir.
(3) Birinci fıkranın (b) bendi kapsamındaki adayların değerlendirme işlemleri için;
a) Senato tarafından mezun olduğu lisansüstü programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın, 55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir puan belirlenir ve ilgili programın şartlarında ilan edilir.
b) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından, farklı bir alanda başvuru yapabilir.
c) İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES puanı olarak hesaplamalara dahil edilir.
(4) Genel başarı notu eşit olan adaylarda, lisans AGNO’su yüksek olana öncelik tanınır.
(5) Mülakata katılmayan aday başarısız sayılır. Adaylar başvurdukları programlara, genel başarı notlarına göre sıralanarak kontenjan doluncaya kadar yerleştirilir.
(6) Öngörülen sınav ve mülakatı yapmak için ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının teklifi ve Enstitü Müdürünün onayı ile en az üç üyeden oluşan bir sınav komisyonu belirlenir.
Tam Zamanlı
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik süresi geçerlidir.
Qualification Code | TR0030219754 | |
Qualification Title | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ)/TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
Awarding Body | ||
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Religion and theology | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Temel İslam bilimleri metodolojisine dair genel bir bilgi edinir., Alanıyla ilgili temel kavram, kurum ve problemleri tanır., Alanıyla ilgili temel literatürü öğrenir., Alanıyla ilgili kaynakları kullanmayı öğrenir., Alanı ile ilgili kaynaklardan hareketle akademik problemlerin nasıl çözülebileceğini kavrar., Farklı kurumların çalışma alanlarına dair temel bilgi sahibi olur., Alanıyla ilgili mevcut bilgileri geliştirir., Disiplinler arası araştırmaların önemini kavrar., Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmaları nasıl yapacağını öğrenir., Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşabilecek ve elde ettiği kaynakları genel olarak anlayabilecek yabancı dil bilgisine sahiptir., Bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik deneme yazar. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Yeterli derslikler ve eğitim teçhizatı mevcuttur. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisans programını bitirenler, eğitim ve din hizmetleri alanında görevlerini daha donanımlı bir şekilde yerine getirebildikleri gibi, üniversitelerde Araştırma Görevlisi veya Öğretim Görevlisi olarak da çalışma imkanına sahip olurlar. | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | Tam Zamanlı | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030219754
ISCO 08
ISCO 08
Temel İslam bilimleri metodolojisine dair genel bir bilgi edinir., Alanıyla ilgili temel kavram, kurum ve problemleri tanır., Alanıyla ilgili temel literatürü öğrenir., Alanıyla ilgili kaynakları kullanmayı öğrenir., Alanı ile ilgili kaynaklardan hareketle akademik problemlerin nasıl çözülebileceğini kavrar., Farklı kurumların çalışma alanlarına dair temel bilgi sahibi olur., Alanıyla ilgili mevcut bilgileri geliştirir., Disiplinler arası araştırmaların önemini kavrar., Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmaları nasıl yapacağını öğrenir., Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşabilecek ve elde ettiği kaynakları genel olarak anlayabilecek yabancı dil bilgisine sahiptir., Bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik deneme yazar.
Yeterli derslikler ve eğitim teçhizatı mevcuttur.
Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisans programını bitirenler, eğitim ve din hizmetleri alanında görevlerini daha donanımlı bir şekilde yerine getirebildikleri gibi, üniversitelerde Araştırma Görevlisi veya Öğretim Görevlisi olarak da çalışma imkanına sahip olurlar.
Tam Zamanlı
-