Yeterlilik Kodu | TR0030001652 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Turizm İşletmeciliği (%30 İngilizce) Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Anadolu Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.anadolu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Turizm İşletmeciliği, ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Bu programının öğretim amaçları şu şekildedir:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Turizm İşletmeciliği programında eğitim faaliyetlerinin genelinin yürütüldüğü toplam dört adet amfi ve sekiz adet derslik bulunmaktadır. Program çıktılarına uygun olarak derslerin verimli geçmesi için ihtiyaç duyulan fiziki koşullar temin edilmiştir. Yabancı dil ve mesleki dersler için önem arz eden öğretim elemanı ve öğrenciler arasında etkileşimin sağlanması için ihtiyaç duyulan temel teknolojik donanımlar amfi ve dersliklerde mevcuttur. Farklı derslerin farklı kontenjanlarına göre derslik seçeneklerinin bulunması derslerin verimliliğini arttırmaktadır. Toplamda yaklaşık 100 öğrenci kapasiteli 4 adet amfi ve kapasiteleri 36-41 arasında değişen 3 derslik, kapasitesi 60 öğrenci olan 3 ve 80 öğrenci olan 2 adet derslik bulunmaktadır. Dersliklerin tamamında bilgisayar ve projeksiyon cihazları, amfilerin 3 tanesinde bilgisayar ve projeksiyon cihazı bir tanesinde de üç boyutlu görüntüleme özelliği sunan projeksiyon cihazı bulunmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Turizm İşletmeciliği programında öğrencilerin ders veya ders ile ilgili çeşitli etkinliklerde göstermiş oldukları performanslar ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama, dönem sonu sınavı, mazeret sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı gibi farklı yöntemler uygulanarak ölçülmekte ve değerlendirilmektedir. Ölçme ve değerlendirme için öğretim elemanları tarafından derslerin içeriğine uygun olabilecek; klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması öğrencilerin mezun olması için bir başarı ölçütü olarak değerlendirilmektedir. Diğer taraftan herhangi bir dönemde en az 30 AKTS/60 AKTS kredilik dersi başaranlardan GNO’su 3,50 ve üzeri olan öğrenci “Yüksek Onur Öğrencisi”, GNO’su 3,00 ile 3,49 arasında olan öğrenci “Onur Öğrencisi” olarak mezun olur. Anadolu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 18’de açıklandığı şekilde derslerin ara ve dönem sonu sınavları, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirmelerin türü ile yüzdelik bilgileri, dersi veren öğretim elemanı tarafından dönemin/öğretim yılının ilk 2 haftası içinde öğrenci bilişim sistemi veri tabanına girilerek internet üzerinden dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur. Dönem/yıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %30’dan az, %60’tan fazla olamaz. Sadece dönem sonu/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde, dönem sonu/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür. Tek ders sınavı dışındaki tüm sınavlarda öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden alınan puanlar dikkate alınır. Ancak tek ders sınavının ve azami süre sonrasındaki ek sınavların başarı notuna katkısı % 100'dür. Öğrencinin ders başarısı, o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi de göz önüne alınarak dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notlarından biriyle belirlenir. İlgili Yönetmeliğe bağlı olarak düzenlenen Başarı Değerlendirme Yönergesi uyarınca başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
Turizm Akademisyenleri Derneği (TUADER - Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) 1.01.2024/31.12.2026 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilmektedir. YGS ve LYS’den yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Üniversite Rektörlüğü’nde yapılır. Kayıt için gerekli belgeler;
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencinin mezuniyete hak kazanabilmesi için programdaki tüm dersleri (zorunlu, mesleki seçmeli ve seçmeli) başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programdaki öğrencinin en az 49,5 ECTS kredisi mesleki seçmeli ve 27,5 ECTS kredisi seçmeli ders olmak üzere asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Ayrıca öğrencinin 60 iş günü olan zorunlu stajını tamamlaması gerekmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Turizm İşletmeciliği Bölümü’nün amacı; turizm işletmelerinin gereksinim duyduğu yabancı dil bilen, temel işletmecilik bilgilerine ve turizm bilgisine hâkim, yöneticiliğin gerektirdiği iletişim becerilerine, vizyona ve etik bilincine sahip, insan ilişkilerinde başarılı, teorik bilgisini kolaylıkla uygulamada kullanabilen, işletmecilik sorunlarına çözüm getirmede analitik düşünebilen, üreten ve sorgulayan bireyler yetiştirmektir. Bu doğrultuda Turizm İşletmeciliği bölümü mezunları; turizm ile ilişkili kamu kurumlarında ve özel sektör işletmelerinde yönetim kademelerinde çalışabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030001652
ISCO: 08
ISCO: 08
Turizm İşletmeciliği, ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Bu programının öğretim amaçları şu şekildedir:
- Turizm işletmelerinin etkin ve verimli bir şekilde yönetilebilmesini sağlayan bir veya birden fazla iyi derecede yabancı dil bilgisine sahip alt, orta ve üst düzey yönetici adayları yetiştirmek. Bu kapsamda turizm sektöründeki son gelişmeleri takip eden, bu gelişmelere yön veren, proaktif olabilen, iletişim ve empati becerilerine sahip, ulusal ve uluslararası turizm paydaşları ile iş birliği yaparak sektördeki yeniliklere katkı sağlayan mezunlar yetiştirmek.
- Kamu sektörünün turizm ile ilgili alanlarında istihdam edilmelerini sağlamak; bunun yanı sıra turizm alanında bilgi üretimine katkı sağlayacak iyi derecede yabancı dil bilgisine sahip ve akademik etik ilkelere bağlı akademisyen adayları yetiştirmek.
- Turizm sektöründe kendi işletmelerini kurabilecek kültürel bilgi birikimi ile birlikte meslek bilgisi yüksek, sürdürülebilirlik ilkelerini benimsemiş, yaratıcı ve yenilikçi çözüm önerileri geliştirebilen girişimciler yetiştirmek.
Turizm İşletmeciliği programında eğitim faaliyetlerinin genelinin yürütüldüğü toplam dört adet amfi ve sekiz adet derslik bulunmaktadır. Program çıktılarına uygun olarak derslerin verimli geçmesi için ihtiyaç duyulan fiziki koşullar temin edilmiştir. Yabancı dil ve mesleki dersler için önem arz eden öğretim elemanı ve öğrenciler arasında etkileşimin sağlanması için ihtiyaç duyulan temel teknolojik donanımlar amfi ve dersliklerde mevcuttur. Farklı derslerin farklı kontenjanlarına göre derslik seçeneklerinin bulunması derslerin verimliliğini arttırmaktadır. Toplamda yaklaşık 100 öğrenci kapasiteli 4 adet amfi ve kapasiteleri 36-41 arasında değişen 3 derslik, kapasitesi 60 öğrenci olan 3 ve 80 öğrenci olan 2 adet derslik bulunmaktadır. Dersliklerin tamamında bilgisayar ve projeksiyon cihazları, amfilerin 3 tanesinde bilgisayar ve projeksiyon cihazı bir tanesinde de üç boyutlu görüntüleme özelliği sunan projeksiyon cihazı bulunmaktadır.
- Ortaöğretimde kazanılan yeterlikler üzerine kurulan, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak, bunları kullanır.
- Turizm alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık problem ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir.
- Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, turizm ile ilgili konularda bilgilendirmek, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır.
- Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olup doğru ve etkili konuşabilmek, ikna gücü yüksek, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde konuşarak iletebilmek, yorumlama ve eleştirebilme yeteneğine sahip olur.
- Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilen ve farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanır.
- Turizm alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
- Turizm ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, hissedarları ve paydaşları eğitir.
- Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, alanındaki bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlamak ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur. (European Language Portfolio Global Scale Level B1).
- Turizm alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı (önbüro ve materyal yönetimi, bilet satış vb.) ve donanımı bilgisine sahip olmak ve bilişim teknolojilerini kullanmak (ECDL-A European Computer Driving Licence Advanced Level).
- Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olur.
- Turizm alanı ile ilgili sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik yaklaşım geliştirir.
- Öz değerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcamak ve yeni bilgi ve fikirlere açık olarak, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar.
- Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.) temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranmak ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile doğal çevrenin korunma konularında yürütücü düzeyinde yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
- Sorumluluğundaki kişiler ve özellikle toplumun alanla ilgili ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, ülkenin ve yakın çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
- Alanı ile ilgili bilgileri toplamak, çözümlemek ve yorumlar.
- Alanında mesleki gelişime yönelik etkinlikleri planlar.
- Alanı ile ilgili temel değer ve ilkeleri gözetir.
- İşletme fonksiyonlarını yürütür.
- Disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar.
- Alanlarında projeler geliştirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknolojide yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Turizm İşletmeciliği programında öğrencilerin ders veya ders ile ilgili çeşitli etkinliklerde göstermiş oldukları performanslar ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama, dönem sonu sınavı, mazeret sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı gibi farklı yöntemler uygulanarak ölçülmekte ve değerlendirilmektedir. Ölçme ve değerlendirme için öğretim elemanları tarafından derslerin içeriğine uygun olabilecek; klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması öğrencilerin mezun olması için bir başarı ölçütü olarak değerlendirilmektedir. Diğer taraftan herhangi bir dönemde en az 30 AKTS/60 AKTS kredilik dersi başaranlardan GNO’su 3,50 ve üzeri olan öğrenci “Yüksek Onur Öğrencisi”, GNO’su 3,00 ile 3,49 arasında olan öğrenci “Onur Öğrencisi” olarak mezun olur.
Anadolu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 18’de açıklandığı şekilde derslerin ara ve dönem sonu sınavları, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirmelerin türü ile yüzdelik bilgileri, dersi veren öğretim elemanı tarafından dönemin/öğretim yılının ilk 2 haftası içinde öğrenci bilişim sistemi veri tabanına girilerek internet üzerinden dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur. Dönem/yıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %30’dan az, %60’tan fazla olamaz. Sadece dönem sonu/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde, dönem sonu/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür. Tek ders sınavı dışındaki tüm sınavlarda öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden alınan puanlar dikkate alınır. Ancak tek ders sınavının ve azami süre sonrasındaki ek sınavların başarı notuna katkısı % 100'dür.
Öğrencinin ders başarısı, o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi de göz önüne alınarak dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notlarından biriyle belirlenir. İlgili Yönetmeliğe bağlı olarak düzenlenen Başarı Değerlendirme Yönergesi uyarınca başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:
Başarı Notu |
Katsayı |
Eşdeğer Puan |
AA |
4,00 |
84-100 |
AB |
3,70 |
77-83 |
BA |
3,30 |
71-76 |
BB |
3,00 |
66-70 |
BC |
2,70 |
61-65 |
CB |
2,30 |
56-60 |
CC |
2,00 |
50-55 |
CD |
1,70 |
47-49 |
DC |
1,30 |
43-46 |
DD |
1,00 |
40-42 |
FF |
0,00 |
0-42 |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. ,
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Turizm Akademisyenleri Derneği (TUADER - Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu)
1.01.2024/31.12.2026
Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilmektedir. YGS ve LYS’den yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Üniversite Rektörlüğü’nde yapılır. Kayıt için gerekli belgeler;
- Lise ve dengi okul diploması,
- ÖSYM’ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.
Turizm İşletmeciliği Bölümü’nün amacı; turizm işletmelerinin gereksinim duyduğu yabancı dil bilen, temel işletmecilik bilgilerine ve turizm bilgisine hâkim, yöneticiliğin gerektirdiği iletişim becerilerine, vizyona ve etik bilincine sahip, insan ilişkilerinde başarılı, teorik bilgisini kolaylıkla uygulamada kullanabilen, işletmecilik sorunlarına çözüm getirmede analitik düşünebilen, üreten ve sorgulayan bireyler yetiştirmektir. Bu doğrultuda Turizm İşletmeciliği bölümü mezunları; turizm ile ilişkili kamu kurumlarında ve özel sektör işletmelerinde yönetim kademelerinde çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030001652 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Degree in Tourism Management (30% English) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Council Of Higher Education | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | Tourism Management is a higher education programme that is based on a secondary education qualification, comprising an eight-semester programme and providing training for a specific field of learning or profession. The educational objectives of this programme are as follows: 1. To train candidates for junior, mid-level and senior management who have a good command of one or more foreign languages, enabling them to manage tourism businesses effectively and efficiently. In this context, to train graduates who can follow and manage the latest developments in the tourism sector, who can be proactive, who have communication and empathy skills, and who can contribute to innovations in the sector by collaborating with national and international tourism stakeholders. 2. To ensure that graduates are employed in tourism-related areas of the public sector; as well as to train academic candidates who are fluent in foreign languages and committed to academic ethical principles, who will contribute to the production of knowledge in the field of tourism. 3. To train entrepreneurs who have a high level of professional and cultural knowledge, who are able to set up their own businesses in the tourism sector, who have adopted the principles of sustainability and who are able to develop creative and innovative solutions. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | There are a total of four lecture halls and eight classrooms where the general educational activities of the Tourism Management programme are carried out. The physical conditions required for effective teaching in accordance with the programme outcomes have been provided. The basic technological equipment needed to ensure interaction between lecturers and students, which is important for foreign language and professional courses, is available in the lecture halls and classrooms. The availability of classrooms according to the different quotas of different courses increases the efficiency of the courses. In total, there are 4 lecture halls with a capacity of approximately 100 students, 3 classrooms with a capacity of 36 to 41 students, 3 classrooms with a capacity of 60 students and 2 classrooms with a capacity of 80 students. All classrooms are equipped with computers and projectors, 3 of the lecture halls have computers and projectors, and one has a projector with three-dimensional viewing. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Has an advanced level of the following key competences
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | In the Tourism Management programme, students' performance in courses or in various activities related to the course are measured and evaluated using different methods such as mid-term exams, homework, exercises, projects, applications, end-of-semester exams, make-up exams and individual course exams. Lecturers use methods of measurement and assessment that are appropriate to the content of the courses, such as classical exams, multiple choice exams, homework, performance assessment and product assessment. A weighted GPA of at least 2.00 is considered a success criterion for students to graduate. On the other hand, students who have successfully completed at least 30 ECTS/60 ECTS credits in any semester and have a GPA of 3.50 and above will graduate as High Honor Students, and students who have a GPA between 3.00 and 3.49 will graduate as Honor Students. As stated in Article 18 of the Anadolu University Associate and Undergraduate Degree Education, Teaching, and Examination Regulation, the types and percentages of midterm and end-of-term exams, assignments, practices, and similar assessments are entered into the student information system database by the course instructor within the first two weeks of the semester/academic year and announced to students on the course introduction page online. The contribution of in-term/year assessments to the final grade cannot be less than 30% or more than 60%. In practical courses with only an end-of-term/year exam, the contribution of this exam to the final grade is 100%. In all exams except the single-course exam, scores from in-term/year activities are considered when calculating students' final grades. However, the single-course exam and additional exams taken after the maximum duration contribute 100% to the final grade. A student's course success is determined by the course instructor using one of the letter grades, considering the overall performance of all students enrolled in the course. According to the Achievement Evaluation Directive prepared based on the relevant Regulation, the letter grades and coefficients related to the level of achievement are specified below:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programmes; - YOK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education, training and other activities in higher education institutions. - The "University Monitoring and Evaluation Reports" of the higher education institutions, which are prepared according to the criteria established by the YOK, are published every year. Reports prepared on the basis of these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are made available to the public by the YOK. - The quality assurance of undergraduate programmes in higher education is carried out according to the " Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes": 1. Preparation and approval of curricula: The Council for Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions. 1.1. The curricula of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each programme is intended to provide for students shall be determined by the senates of the higher education institutions in accordance with the basic principles established by the Council for Higher Education on these matters. 1.2. The curricula of the National Core Education Programmes shall be implemented by the higher education institutions with the approval of the Council for Higher Education, after having been approved by the relevant Council of Deans. 2. Measurement and evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate programme will provide to the students shall be carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by the higher education institutions in accordance with the basic principles established by the Council for Higher Education on these matters. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes shall be awarded a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations established by the higher education institutions. 4. Self-evaluation - external evaluation: As part of continuous monitoring, at the beginning of each year higher education institutions enter the previous year's "Internal Institutional Evaluation Reports" into the information system prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK). YOKAK makes the "Institutional Feedback Report" prepared by the external evaluation of higher education institutions available to the public. In addition, the accreditation decisions of the accreditation institutions authorised or recognised by YOKAK also show that the quality assurance of the programme qualifications is ensured. YOKAK conducts regular reviews of the qualifications established in accordance with the legislation. Tourism Academics Association (TUADER-Tourism Education Evaluation and Accreditation Board) 1.01.2024/31.12.2026 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Admission and enrolment at the Faculty is regulated by the Higher Education Act and its regulations. Students are admitted to the Faculty on the basis of the results of Transition to Higher Education Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS), which are administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). The registration of candidates who have obtained sufficient marks in the YGS and LYS takes place at the Rectorate of the University on the dates determined by the Council for Higher Education. Documents required for enrolment are 1. Diplomas of High Schools and their equivalents, 2. The Document of Student Placement Exam results by OSYM. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to be eligible for graduation, the student must have passed all the courses in the programme (compulsory, vocational elective and elective) and must not have received a grade of FF, DZ or YZ. The student in this programme must have a minimum of 240 ECTS credits, including at least 49.5 ECTS credits of vocational electives and 27.5 ECTS credits of electives, and an overall grade point average of at least 2.00 out of 4.00. In addition, the student must complete a compulsory internship of 60 working days. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | The objective of the Department of Tourism Management is to educate individuals who are fluent in a foreign language, who have a basic knowledge of business and tourism, who have the communication skills, vision and ethical awareness required by management, who are successful in human relations, who can easily apply theoretical knowledge in practice, who can think analytically in finding solutions to business problems, and who are productive and questioning. In this context, graduates of the Department of Tourism Management can work in managerial positions in public institutions and private sector businesses related to tourism. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions. 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education. 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030001652
ISCO: 08
ISCO: 08
Tourism Management is a higher education programme that is based on a secondary education qualification, comprising an eight-semester programme and providing training for a specific field of learning or profession. The educational objectives of this programme are as follows:
1. To train candidates for junior, mid-level and senior management who have a good command of one or more foreign languages, enabling them to manage tourism businesses effectively and efficiently. In this context, to train graduates who can follow and manage the latest developments in the tourism sector, who can be proactive, who have communication and empathy skills, and who can contribute to innovations in the sector by collaborating with national and international tourism stakeholders.
2. To ensure that graduates are employed in tourism-related areas of the public sector; as well as to train academic candidates who are fluent in foreign languages and committed to academic ethical principles, who will contribute to the production of knowledge in the field of tourism.
3. To train entrepreneurs who have a high level of professional and cultural knowledge, who are able to set up their own businesses in the tourism sector, who have adopted the principles of sustainability and who are able to develop creative and innovative solutions.
There are a total of four lecture halls and eight classrooms where the general educational activities of the Tourism Management programme are carried out. The physical conditions required for effective teaching in accordance with the programme outcomes have been provided. The basic technological equipment needed to ensure interaction between lecturers and students, which is important for foreign language and professional courses, is available in the lecture halls and classrooms. The availability of classrooms according to the different quotas of different courses increases the efficiency of the courses. In total, there are 4 lecture halls with a capacity of approximately 100 students, 3 classrooms with a capacity of 36 to 41 students, 3 classrooms with a capacity of 60 students and 2 classrooms with a capacity of 80 students. All classrooms are equipped with computers and projectors, 3 of the lecture halls have computers and projectors, and one has a projector with three-dimensional viewing.
- To have and be able to use advanced knowledge and understanding based on the competencies gained in secondary education and supported by textbooks containing the most up-to-date information, application tools and equipment, and other scientific resources.
- To be able to evaluate concepts, ideas and data in the field of tourism using scientific methods, to identify and analyze complex problems and issues, to engage in discussions and to develop suggestions based on evidence and research.
- To inform expert or non-expert audiences about tourism-related issues and to be able to convey ideas, problems and solution methods to them clearly in written and oral form.
- To have written and verbal communication skills in Turkish and to be able to speak accurately and effectively, to have high persuasive power, to be able to communicate information and ideas in a way that others can understand, and to have the ability to interpret and criticize.
- Ability to think critically, reason to identify the strengths and weaknesses of alternative solutions, evaluations and ways of approaching problems, and have the ability to obtain and analyze information from different sources, and take initiative.
- To be able to take responsibility and find solutions in unforeseen and complex situations that may arise in tourism applications.
- To be able to plan and manage activities for the professional development of staff under his/her responsibility in tourism-related sectors, and to train shareholders and stakeholders.
- To have knowledge of a foreign language, including word meaning, composition rules and grammar, to be able to follow and understand the information in the field at a sufficient level and to have knowledge of at least one foreign language at a level that allows communication with colleagues. (European Language Portfolio Global Scale Level B1).
- To have knowledge of computer software (front office and material management, ticket sales, etc.) and hardware at the level required by the tourism field and to use information technologies. (ECDL-A European Computer Driving Licence Advanced Level).
- Being prone to teamwork, having leadership skills and being able to communicate with experts in other fields.
- Having numerical and statistical research skills and thinking skills related to the field of tourism, being able to foresee the results of the decisions to be taken and make correct predictions, considering cause-effect relationships, having an analytical mindset and being able to develop a strategic approach..
- To strive for continuous development through self-evaluation and to play an active role in the development of oneself and the institution by being open to new information and ideas.
- To follow the basic values and principles of the legislation (law, regulation, circular etc.) related to the profession and act in accordance with them and to have sufficient knowledge and awareness at the executive level on occupational safety, worker health, social security rights, quality control and management and protection of the natural environment.
- He/she knows the interests, demands and needs of the people for whom he/she is responsible for and, in particular, of the society in the area; he/she is aware of the socio-cultural and economic characteristics of the country and the immediate environment; he/she plans, implements and manages teaching and learning processes in accordance with these characteristics.
- Graduates collect, analyse and interpret information related to the field.
- Graduates plan activities for professional development in the field.
- Observe the values and principles related to the field.
- Graduates carry out business functions.
- Graduates conduct interdisciplinary research and study.
- Graduates develop projects in their field.
Has an advanced level of the following key competences
- Literacy
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science and technology
- Digital competence
- Personal, social and learning competences
- Citizenship competence
- Entrepreneurship competence
- Cultural awareness and expression competence
In the Tourism Management programme, students' performance in courses or in various activities related to the course are measured and evaluated using different methods such as mid-term exams, homework, exercises, projects, applications, end-of-semester exams, make-up exams and individual course exams. Lecturers use methods of measurement and assessment that are appropriate to the content of the courses, such as classical exams, multiple choice exams, homework, performance assessment and product assessment. A weighted GPA of at least 2.00 is considered a success criterion for students to graduate. On the other hand, students who have successfully completed at least 30 ECTS/60 ECTS credits in any semester and have a GPA of 3.50 and above will graduate as High Honor Students, and students who have a GPA between 3.00 and 3.49 will graduate as Honor Students.
As stated in Article 18 of the Anadolu University Associate and Undergraduate Degree Education, Teaching, and Examination Regulation, the types and percentages of midterm and end-of-term exams, assignments, practices, and similar assessments are entered into the student information system database by the course instructor within the first two weeks of the semester/academic year and announced to students on the course introduction page online. The contribution of in-term/year assessments to the final grade cannot be less than 30% or more than 60%. In practical courses with only an end-of-term/year exam, the contribution of this exam to the final grade is 100%.
In all exams except the single-course exam, scores from in-term/year activities are considered when calculating students' final grades. However, the single-course exam and additional exams taken after the maximum duration contribute 100% to the final grade.
A student's course success is determined by the course instructor using one of the letter grades, considering the overall performance of all students enrolled in the course. According to the Achievement Evaluation Directive prepared based on the relevant Regulation, the letter grades and coefficients related to the level of achievement are specified below:
Grade |
Coefficient |
Equivalent Score |
AA |
4,00 |
84-100 |
AB |
3,70 |
77-83 |
BA |
3,30 |
71-76 |
BB |
3,00 |
66-70 |
BC |
2,70 |
61-65 |
CB |
2,30 |
56-60 |
CC |
2,00 |
50-55 |
CD |
1,70 |
47-49 |
DC |
1,30 |
43-46 |
DD |
1,00 |
40-42 |
FF |
0,00 |
0-42 |
To monitor the quality of higher education programmes;
- YOK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education, training and other activities in higher education institutions.
- The "University Monitoring and Evaluation Reports" of the higher education institutions, which are prepared according to the criteria established by the YOK, are published every year. Reports prepared on the basis of these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are made available to the public by the YOK.
- The quality assurance of undergraduate programmes in higher education is carried out according to the " Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":
1. Preparation and approval of curricula: The Council for Higher Education determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.
1.1. The curricula of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each programme is intended to provide for students shall be determined by the senates of the higher education institutions in accordance with the basic principles established by the Council for Higher Education on these matters. 1.2. The curricula of the National Core Education Programmes shall be implemented by the higher education institutions with the approval of the Council for Higher Education, after having been approved by the relevant Council of Deans.
2. Measurement and evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate programme will provide to the students shall be carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by the higher education institutions in accordance with the basic principles established by the Council for Higher Education on these matters.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes shall be awarded a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations established by the higher education institutions.
4. Self-evaluation - external evaluation: As part of continuous monitoring, at the beginning of each year higher education institutions enter the previous year's "Internal Institutional Evaluation Reports" into the information system prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK). YOKAK makes the "Institutional Feedback Report" prepared by the external evaluation of higher education institutions available to the public. In addition, the accreditation decisions of the accreditation institutions authorised or recognised by YOKAK also show that the quality assurance of the programme qualifications is ensured. YOKAK conducts regular reviews of the qualifications established in accordance with the legislation.
Tourism Academics Association (TUADER-Tourism Education Evaluation and Accreditation Board)
1.01.2024/31.12.2026
Admission and enrolment at the Faculty is regulated by the Higher Education Act and its regulations. Students are admitted to the Faculty on the basis of the results of Transition to Higher Education Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS), which are administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). The registration of candidates who have obtained sufficient marks in the YGS and LYS takes place at the Rectorate of the University on the dates determined by the Council for Higher Education. Documents required for enrolment are
1. Diplomas of High Schools and their equivalents,
2. The Document of Student Placement Exam results by OSYM.
The objective of the Department of Tourism Management is to educate individuals who are fluent in a foreign language, who have a basic knowledge of business and tourism, who have the communication skills, vision and ethical awareness required by management, who are successful in human relations, who can easily apply theoretical knowledge in practice, who can think analytically in finding solutions to business problems, and who are productive and questioning. In this context, graduates of the Department of Tourism Management can work in managerial positions in public institutions and private sector businesses related to tourism.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions.
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education.
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous.
