Yeterlilik Kodu

TR0030001863

Yeterlilik Adı
Turizm Rehberliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnadolu Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.anadolu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Seyahat, turizm ve boş zaman
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Turizm Rehberliği Lisans Programı, ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve turist rehberliği mesleğine yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Turizm Rehberliği Bölümü;

  • Seyahat acentalarında ya da bağımsız olarak bölgesel ve ulusal turist rehberliği mesleğini icra edebilecek,
  • Seyahat acentaları bünyesinde tur planlama ve bilet satış departmanlarında görevli olarak, enformasyon memuru ya da yönetici olarak çalışabilecek,
  • Turizm endüstrisi kapsamında yer alan ulaştırma, konaklama, yat-marina işletmeleri gibi işletmelerde görev alabilecek,
  • Kendi seyahat işletmelerini kurabilecek,
  • Müze ve ören yerlerinde müze rehberi olarak çalışabilecek,
  • Yönetici ve akademisyenlik için gerekli nitelikleri taşıyacak
  • turizm rehberliği uzmanları yetiştirmeyi amaçlamaktadır
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim temelde örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Bazı dersler için açık öğretim imkanları kullanılır. Uygulamalı dersler Anadolu Üniversitesi’nin ve Turizm Fakültesi’nin laboratuvarlarında ve uygulama salonlarında gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngilizce dilinde, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İngilizce dışında, Almanca, Fransızca ya da Rusça dillerinden birinde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • Farklı kültürleri tanır, anlar; misafirler ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar ve kurumsal iletişim becerilerini geliştirir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürebilir Kalkınma Amaçlarına hizmet ederek sürdürülebilir temelli ilkelerin farkındalığına ilişkin bilgi sahibi olur.
  • Türkiye ve dünyanın doğal, arkeolojik, tarihî, dinî ve kültürel değerleri hakkında sahip olduğu bilgi ile insanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı, hoşgörülü ve saygılı olur.
  • Turizm rehberliği mesleği ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve etik ilkelere uygun davranır.
  • Temel insan hakları, kültürel, evrensel ve yerel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
  • Turizm, işletme, bilişim teknolojileri ve sosyoloji alanında edindiği bilgileri mesleğini yaparken kullanır.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle ekip halinde veya bağımsız olarak çalışırken kişisel ve mesleki donanımını sürekli geliştirir.
  • Seyahat işletmelerinin işleyiş süreçleri doğrultusunda bir turu planlayarak uygular ve denetler.
  • Araştırma yaparak teorik ve pratik deneyimiyle bilgiye ulaşma, analiz, sentez ve yorumlama, sorunlara çözüm üretme süreçlerini yöneterek proje önerisi üretir.
  • Turizm rehberliği mesleği ile ilgili hizmet süreçlerini misafir memnuniyeti sağlayacak şekilde yönetir.
  • Genel sağlık bilgisi ile kişisel bakım için gerekli tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Turizm cazibe unsurlarının tanınması ve korunması için farkındalık oluşturur
  • Türkiye turizmindeki gelişmeleri izleyerek geleceğe ilişkin tahminlerde bulunur.
Anahtar Yetkinlikler

Mezunlar, aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Turizm Rehberliği Lisans Programında öğrencilerin derse ilişkin gösterdikleri performans klasik ya da çoktan seçmeli olarak hazırlanmış ara sınav ve dönem sonu sınavlarının yanı sıra ödev, alıştırma, proje, uygulama gibi farklı yöntemler kullanılarak ölçülmekte ve değerlendirilmektedir.

Anadolu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 18’de açıklandığı şekilde derslerin ara ve dönem sonu sınavları, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirmelerin türü ile yüzdelik bilgileri, dersi veren öğretim elemanı tarafından dönemin/öğretim yılının ilk 2 haftası içinde öğrenci bilişim sistemi veri tabanına girilerek internet üzerinden dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur. Dönem/yıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %30’dan az, %60’tan fazla olamaz. Sadece dönem sonu/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde, dönem sonu/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür. Tek ders sınavı dışındaki tüm sınavlarda öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden alınan puanlar dikkate alınır. Ancak tek ders sınavının ve azami süre sonrasındaki ek sınavların başarı notuna katkısı % 100'dür.

Öğrencinin ders başarısı, o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi de göz önüne alınarak dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notlarından biriyle belirlenir. İlgili Yönetmeliğe bağlı olarak düzenlenen Başarı Değerlendirme Yönergesi uyarınca başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:

 

Başarı Notu

Katsayı

Eşdeğer Puan

AA

4,00

84-100

AB

3,70

77-83

BA

3,30

71-76

BB

3,00

66-70

BC

2,70

61-65

CB

2,30

56-60

CC

2,00

50-55

CD

1,70

47-49

DC

1,30

43-46

DD

1,00

40-42

FF

0,00

0-42

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2024/ 31.12.2026

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıTurizm Rehberliği Lisans Programından mezun olabilmek için öğrencinin giriş yılında ilan edilen ders planında belirtilen ve 240 AKTS kredisine denk gelen zorunlu, seçmeli ve mesleki seçmeli dersleri başarması ve 60 günlük staj yükümlülüklerini tamamlamaları gerekmektedir. Anadolu Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre öğrencilerin mezun olabilmeleri için en az 240 AKTS kredilik ders almaları, genel not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, programdaki tüm dersleri başarı ile tamamlamış olmaları, FF, DZ veya YZ notlarının olmaması gerekmektedir. 
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Turizm Rehberliği Lisans Programı mezunları aşağıda açıklanan koşulları ağlayarak farklı alanlarda istihdam olanağı bulabilmektedirler:

 

  • Lisans programından mezun olmuş öğrenciler Yabancı Dil Sınavı’ndan (YDS) en az 75 puan (veya diğer sınavlardan eşdeğer puan) aldıktan ve ülke ya da bölge yurtiçi uygulama gezisini tamamladıktan sonra düzenlenen Mesleğe Kabul Sınavlarından başarılı olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan Profesyonel Turist Rehberliği Kimlik Kartı alarak ülke genelinde Türkçe veya kimliğinde yazılı dilde/dillerde Turizm Rehberliği yapabilirler.
  • Turizm rehberliği eğitimine ek olarak almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat, konaklama ve yat marina işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebilirler.
  • Kamu Personeli Seçme Sınavından (KPSS) yeterli puanı alanlar, diğer kamu kurumlarında da memur olarak istihdam edilebileceklerdir.
  • ÖSYM tarafından gerçekleştirilen ALES-Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı ile YDS sınavından gerekli puanları almaları ve istenmesi durumunda sektör deneyimine sahip olmaları durumunda akademik kariyer yapabilirler.
  • Pedagojik formasyon eğitimi alarak öğretmenlik yapabilirler.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri ve Enformasyon Bürolarında, Müze ve Ören yerlerinde istihdam olanağına sahip olabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Anadolu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

2.1.Anadolu Üniversitesi Başarı Değerlendirme Yönergesi

4. 6326 Sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu

4.1. Turist Rehberliği Meslek Yönetmeliği

4.2. 7500 Sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu ile Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030001863


Yeterlilik Adı
Turizm Rehberliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Anadolu Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Turizm Rehberliği Lisans Programı, ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve turist rehberliği mesleğine yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Turizm Rehberliği Bölümü;

  • Seyahat acentalarında ya da bağımsız olarak bölgesel ve ulusal turist rehberliği mesleğini icra edebilecek,
  • Seyahat acentaları bünyesinde tur planlama ve bilet satış departmanlarında görevli olarak, enformasyon memuru ya da yönetici olarak çalışabilecek,
  • Turizm endüstrisi kapsamında yer alan ulaştırma, konaklama, yat-marina işletmeleri gibi işletmelerde görev alabilecek,
  • Kendi seyahat işletmelerini kurabilecek,
  • Müze ve ören yerlerinde müze rehberi olarak çalışabilecek,
  • Yönetici ve akademisyenlik için gerekli nitelikleri taşıyacak
  • turizm rehberliği uzmanları yetiştirmeyi amaçlamaktadır

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim temelde örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Bazı dersler için açık öğretim imkanları kullanılır. Uygulamalı dersler Anadolu Üniversitesi’nin ve Turizm Fakültesi’nin laboratuvarlarında ve uygulama salonlarında gerçekleştirilir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngilizce dilinde, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İngilizce dışında, Almanca, Fransızca ya da Rusça dillerinden birinde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • Farklı kültürleri tanır, anlar; misafirler ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar ve kurumsal iletişim becerilerini geliştirir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürebilir Kalkınma Amaçlarına hizmet ederek sürdürülebilir temelli ilkelerin farkındalığına ilişkin bilgi sahibi olur.
  • Türkiye ve dünyanın doğal, arkeolojik, tarihî, dinî ve kültürel değerleri hakkında sahip olduğu bilgi ile insanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı, hoşgörülü ve saygılı olur.
  • Turizm rehberliği mesleği ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve etik ilkelere uygun davranır.
  • Temel insan hakları, kültürel, evrensel ve yerel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
  • Turizm, işletme, bilişim teknolojileri ve sosyoloji alanında edindiği bilgileri mesleğini yaparken kullanır.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle ekip halinde veya bağımsız olarak çalışırken kişisel ve mesleki donanımını sürekli geliştirir.
  • Seyahat işletmelerinin işleyiş süreçleri doğrultusunda bir turu planlayarak uygular ve denetler.
  • Araştırma yaparak teorik ve pratik deneyimiyle bilgiye ulaşma, analiz, sentez ve yorumlama, sorunlara çözüm üretme süreçlerini yöneterek proje önerisi üretir.
  • Turizm rehberliği mesleği ile ilgili hizmet süreçlerini misafir memnuniyeti sağlayacak şekilde yönetir.
  • Genel sağlık bilgisi ile kişisel bakım için gerekli tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Turizm cazibe unsurlarının tanınması ve korunması için farkındalık oluşturur
  • Türkiye turizmindeki gelişmeleri izleyerek geleceğe ilişkin tahminlerde bulunur.

Anahtar Yetkinlikler

Mezunlar, aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Turizm Rehberliği Lisans Programında öğrencilerin derse ilişkin gösterdikleri performans klasik ya da çoktan seçmeli olarak hazırlanmış ara sınav ve dönem sonu sınavlarının yanı sıra ödev, alıştırma, proje, uygulama gibi farklı yöntemler kullanılarak ölçülmekte ve değerlendirilmektedir.

Anadolu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 18’de açıklandığı şekilde derslerin ara ve dönem sonu sınavları, ödev, uygulama ve benzeri değerlendirmelerin türü ile yüzdelik bilgileri, dersi veren öğretim elemanı tarafından dönemin/öğretim yılının ilk 2 haftası içinde öğrenci bilişim sistemi veri tabanına girilerek internet üzerinden dersin tanıtım sayfasında öğrencilere duyurulur. Dönem/yıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %30’dan az, %60’tan fazla olamaz. Sadece dönem sonu/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde, dönem sonu/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür. Tek ders sınavı dışındaki tüm sınavlarda öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında yarıyıl/yıl içi etkinliklerinden alınan puanlar dikkate alınır. Ancak tek ders sınavının ve azami süre sonrasındaki ek sınavların başarı notuna katkısı % 100'dür.

Öğrencinin ders başarısı, o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi de göz önüne alınarak dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notlarından biriyle belirlenir. İlgili Yönetmeliğe bağlı olarak düzenlenen Başarı Değerlendirme Yönergesi uyarınca başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:

 

Başarı Notu

Katsayı

Eşdeğer Puan

AA

4,00

84-100

AB

3,70

77-83

BA

3,30

71-76

BB

3,00

66-70

BC

2,70

61-65

CB

2,30

56-60

CC

2,00

50-55

CD

1,70

47-49

DC

1,30

43-46

DD

1,00

40-42

FF

0,00

0-42


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2024/ 31.12.2026


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Turizm Rehberliği Lisans Programından mezun olabilmek için öğrencinin giriş yılında ilan edilen ders planında belirtilen ve 240 AKTS kredisine denk gelen zorunlu, seçmeli ve mesleki seçmeli dersleri başarması ve 60 günlük staj yükümlülüklerini tamamlamaları gerekmektedir. Anadolu Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre öğrencilerin mezun olabilmeleri için en az 240 AKTS kredilik ders almaları, genel not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, programdaki tüm dersleri başarı ile tamamlamış olmaları, FF, DZ veya YZ notlarının olmaması gerekmektedir. 

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Turizm Rehberliği Lisans Programı mezunları aşağıda açıklanan koşulları ağlayarak farklı alanlarda istihdam olanağı bulabilmektedirler:

 

  • Lisans programından mezun olmuş öğrenciler Yabancı Dil Sınavı’ndan (YDS) en az 75 puan (veya diğer sınavlardan eşdeğer puan) aldıktan ve ülke ya da bölge yurtiçi uygulama gezisini tamamladıktan sonra düzenlenen Mesleğe Kabul Sınavlarından başarılı olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan Profesyonel Turist Rehberliği Kimlik Kartı alarak ülke genelinde Türkçe veya kimliğinde yazılı dilde/dillerde Turizm Rehberliği yapabilirler.
  • Turizm rehberliği eğitimine ek olarak almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat, konaklama ve yat marina işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebilirler.
  • Kamu Personeli Seçme Sınavından (KPSS) yeterli puanı alanlar, diğer kamu kurumlarında da memur olarak istihdam edilebileceklerdir.
  • ÖSYM tarafından gerçekleştirilen ALES-Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı ile YDS sınavından gerekli puanları almaları ve istenmesi durumunda sektör deneyimine sahip olmaları durumunda akademik kariyer yapabilirler.
  • Pedagojik formasyon eğitimi alarak öğretmenlik yapabilirler.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri ve Enformasyon Bürolarında, Müze ve Ören yerlerinde istihdam olanağına sahip olabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Anadolu Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

2.1.Anadolu Üniversitesi Başarı Değerlendirme Yönergesi

4. 6326 Sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu

4.1. Turist Rehberliği Meslek Yönetmeliği

4.2. 7500 Sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu ile Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030001863

Qualification Title
Bachelor’s Degree in Tour Guidance
Awarding BodyCouncil Of Higher Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTravel, tourism and leisure
National Occupation Classification

ISCO: 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Bachelor’s Degree in Tour Guidance is a higher education program based on secondary education qualifications, comprising eight semesters, to train professionals in tour guidance.

The Department of Tourism Guidance aims to train specialists capable of:

  • Practicing regional and national tourist guidance independently or within travel agencies;
  • Working in tour planning and ticketing departments of travel agencies as information officers or managers;
  • Serving in transportation, accommodation, yacht-marina management, and similar tourism-related businesses;
  • Establishing their travel enterprises;
  • Working as museum guides in museums and historical sites;
  • Meeting qualifications for administrative and academic careers.
Learning Environments

Education and training are primarily conducted through formal education. Open education opportunities are available for certain courses. Practical courses are held in Anadolu University's and the Faculty of Tourism's laboratories and practice rooms.

Description
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking, and writing skills in English at the B1 General Level of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
  • Demonstrates basic reading, comprehension, speaking, and writing skills in one of the following languages: German, French, or Russian.
  • Recognizes and understands different cultures, communicates effectively with guests and collaborators, and develops institutional communication skills.
  • Gains awareness of sustainable principles by contributing to the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).
  • Possesses knowledge of Turkey's and the world’s natural, archaeological, historical, religious, and cultural values and demonstrates sensitivity, tolerance, and respect for differences between people and cultures.
  • Acts in accordance with national and international legal regulations, professional standards, and ethical principles related to the profession of tourism guidance.
  • Takes responsibility for raising public awareness of fundamental human rights, cultural, universal, and local values, social justice, and environmental issues.
  • Utilizes knowledge from the fields of tourism, business, information technology, and sociology in professional practice.
  • Continuously improves personal and professional skills through independent or team-based work with a commitment to lifelong learning.
  • Plans, implements, and supervises a tour in line with the operational processes of travel agencies.
  • Conducts research and manages the processes of accessing, analyzing, synthesizing, and interpreting information, offering project proposals by applying theoretical and practical experience.
  • Manages service processes related to the tourism guidance profession to ensure guest satisfaction.
  • Possesses general health knowledge and demonstrates the necessary attitudes and behaviors for personal care.
  • Creates awareness for the recognition and preservation of tourism attractions.
  • Follows developments in Turkey's tourism industry and makes future predictions.
Key Competencies

Graduates possess advanced proficiency in the following key competencies:

  • Literacy
  • Multilingual competence
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

Students’ performance in the Tourism Guidance Bachelor’s Program is assessed using various methods, including written or multiple-choice midterm and final exams, assignments, exercises, projects, and practical applications.

As stated in Article 18 of the Anadolu University Associate and Undergraduate Degree Education, Teaching, and Examination Regulation, the types and percentages of midterm and end-of-term exams, assignments, practices, and similar assessments are entered into the student information system database by the course instructor within the first two weeks of the semester/academic year and announced to students on the course introduction page online. The contribution of in-term/year assessments to the final grade cannot be less than 30% or more than 60%. In practical courses with only an end-of-term/year exam, the contribution of this exam to the final grade is 100%.

In all exams except the single-course exam, scores from in-term/year activities are considered when calculating students' final grades. However, the single-course exam and additional exams taken after the maximum duration contribute 100% to the final grade.

A student's course success is determined by the course instructor using one of the letter grades, considering the overall performance of all students enrolled in the course. According to the Achievement Evaluation Directive prepared based on the relevant Regulation, the letter grades and coefficients related to the level of achievement are specified below:

 

Grade

Coefficient

Equivalent Score

AA

4,00

84-100

AB

3,70

77-83

BA

3,30

71-76

BB

3,00

66-70

BC

2,70

61-65

CB

2,30

56-60

CC

2,00

50-55

CD

1,70

47-49

DC

1,30

43-46

DD

1,00

40-42

FF

0,00

0-42

Quality Assurance

Quality Assurance of Higher Education Programs

  • The Higher Education Council is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared based on criteria determined by The Higher Education Council are published annually. These reports, containing qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by The Higher Education Council.

1. Creation and Approval of Academic Programs: The Higher Education Council determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curricula of undergraduate programs and the learning outcomes expected from each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with YÖK's fundamental principles.

1.2. National Core Education Program curricula, once approved by the relevant Deans' Council, are implemented by higher education institutions with YÖK's approval.

2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are conducted according to the education and examination regulations established by higher education institutions, adhering to YÖK’s basic principles.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Evaluation and External Evaluation: Higher education institutions enter their previous year's "Institutional Self-Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions made by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate the quality assurance of program qualifications. Regular review activities concerning the qualifications specified by YÖKAK regulations are conducted.

Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2024 / 31.12.2026

Access Requirements
  1. Graduation from secondary education institutions recognized by the Ministry of National Education or equivalent foreign institutions and meeting the admission requirements for higher education undergraduate programs.
  2. Placement in the relevant undergraduate program through a central exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM) according to procedures and principles determined by YÖK.
  3. Placement in related undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM for associate degree graduates.
Conditions for SuccessTo graduate from the Tourism Guidance Bachelor’s Program, students must successfully complete compulsory, elective, and vocational elective courses specified in the course plan, corresponding to 240 ECTS credits, and fulfill a 60-day internship obligation. Students must achieve a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00 and have no FF, DZ or YZ grades.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Tourism Guidance Bachelor’s Program can pursue various career opportunities, including:

  • Becoming certified professional tourist guides authorized by the Ministry of Culture and Tourism after passing required exams and completing practical training.
  • Working as middle- or upper-level managers in travel, accommodation, and yacht-marina management businesses.
  • Being employed in public institutions after obtaining adequate scores from the Public Personnel Selection Exam (KPSS).
  • Pursuing academic careers with relevant scores from the Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam (ALES) and foreign language exams.
  • Teaching after completing pedagogical formation training.
  • Working in museums, archaeological sites, and cultural institutions.
Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Bachelor’s Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfers in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor’s Degree Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

  1. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council

  1. Anadolu University Associate and Bachelor’s Degree Education, Training, and Examination Regulation

3.1. Anadolu University Academic Achievement Evaluation Directive

  1. Tourist Guiding Profession Law No. 6326

4.1. Tourist Guiding Profession Regulation

4.2. Law No. 7500 on Amending the Tourist Guiding Profession Law and the Law on Travel Agencies and the Association of Travel Agencies

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030001863


Qualification Title
Bachelor’s Degree in Tour Guidance

Awarding Body
Council Of Higher Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO: 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO: 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Bachelor’s Degree in Tour Guidance is a higher education program based on secondary education qualifications, comprising eight semesters, to train professionals in tour guidance.

The Department of Tourism Guidance aims to train specialists capable of:

  • Practicing regional and national tourist guidance independently or within travel agencies;
  • Working in tour planning and ticketing departments of travel agencies as information officers or managers;
  • Serving in transportation, accommodation, yacht-marina management, and similar tourism-related businesses;
  • Establishing their travel enterprises;
  • Working as museum guides in museums and historical sites;
  • Meeting qualifications for administrative and academic careers.

Learning Environments

Education and training are primarily conducted through formal education. Open education opportunities are available for certain courses. Practical courses are held in Anadolu University's and the Faculty of Tourism's laboratories and practice rooms.


Description
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking, and writing skills in English at the B1 General Level of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
  • Demonstrates basic reading, comprehension, speaking, and writing skills in one of the following languages: German, French, or Russian.
  • Recognizes and understands different cultures, communicates effectively with guests and collaborators, and develops institutional communication skills.
  • Gains awareness of sustainable principles by contributing to the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).
  • Possesses knowledge of Turkey's and the world’s natural, archaeological, historical, religious, and cultural values and demonstrates sensitivity, tolerance, and respect for differences between people and cultures.
  • Acts in accordance with national and international legal regulations, professional standards, and ethical principles related to the profession of tourism guidance.
  • Takes responsibility for raising public awareness of fundamental human rights, cultural, universal, and local values, social justice, and environmental issues.
  • Utilizes knowledge from the fields of tourism, business, information technology, and sociology in professional practice.
  • Continuously improves personal and professional skills through independent or team-based work with a commitment to lifelong learning.
  • Plans, implements, and supervises a tour in line with the operational processes of travel agencies.
  • Conducts research and manages the processes of accessing, analyzing, synthesizing, and interpreting information, offering project proposals by applying theoretical and practical experience.
  • Manages service processes related to the tourism guidance profession to ensure guest satisfaction.
  • Possesses general health knowledge and demonstrates the necessary attitudes and behaviors for personal care.
  • Creates awareness for the recognition and preservation of tourism attractions.
  • Follows developments in Turkey's tourism industry and makes future predictions.

Key Competencies

Graduates possess advanced proficiency in the following key competencies:

  • Literacy
  • Multilingual competence
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

Students’ performance in the Tourism Guidance Bachelor’s Program is assessed using various methods, including written or multiple-choice midterm and final exams, assignments, exercises, projects, and practical applications.

As stated in Article 18 of the Anadolu University Associate and Undergraduate Degree Education, Teaching, and Examination Regulation, the types and percentages of midterm and end-of-term exams, assignments, practices, and similar assessments are entered into the student information system database by the course instructor within the first two weeks of the semester/academic year and announced to students on the course introduction page online. The contribution of in-term/year assessments to the final grade cannot be less than 30% or more than 60%. In practical courses with only an end-of-term/year exam, the contribution of this exam to the final grade is 100%.

In all exams except the single-course exam, scores from in-term/year activities are considered when calculating students' final grades. However, the single-course exam and additional exams taken after the maximum duration contribute 100% to the final grade.

A student's course success is determined by the course instructor using one of the letter grades, considering the overall performance of all students enrolled in the course. According to the Achievement Evaluation Directive prepared based on the relevant Regulation, the letter grades and coefficients related to the level of achievement are specified below:

 

Grade

Coefficient

Equivalent Score

AA

4,00

84-100

AB

3,70

77-83

BA

3,30

71-76

BB

3,00

66-70

BC

2,70

61-65

CB

2,30

56-60

CC

2,00

50-55

CD

1,70

47-49

DC

1,30

43-46

DD

1,00

40-42

FF

0,00

0-42


Quality Assurance

Quality Assurance of Higher Education Programs

  • The Higher Education Council is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared based on criteria determined by The Higher Education Council are published annually. These reports, containing qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by The Higher Education Council.

1. Creation and Approval of Academic Programs: The Higher Education Council determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curricula of undergraduate programs and the learning outcomes expected from each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with YÖK's fundamental principles.

1.2. National Core Education Program curricula, once approved by the relevant Deans' Council, are implemented by higher education institutions with YÖK's approval.

2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are conducted according to the education and examination regulations established by higher education institutions, adhering to YÖK’s basic principles.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Evaluation and External Evaluation: Higher education institutions enter their previous year's "Institutional Self-Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions made by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate the quality assurance of program qualifications. Regular review activities concerning the qualifications specified by YÖKAK regulations are conducted.

Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2024 / 31.12.2026


Access Requirements
  1. Graduation from secondary education institutions recognized by the Ministry of National Education or equivalent foreign institutions and meeting the admission requirements for higher education undergraduate programs.
  2. Placement in the relevant undergraduate program through a central exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM) according to procedures and principles determined by YÖK.
  3. Placement in related undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM for associate degree graduates.

Conditions for Success
To graduate from the Tourism Guidance Bachelor’s Program, students must successfully complete compulsory, elective, and vocational elective courses specified in the course plan, corresponding to 240 ECTS credits, and fulfill a 60-day internship obligation. Students must achieve a minimum cumulative GPA of 2.00 out of 4.00 and have no FF, DZ or YZ grades.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Tourism Guidance Bachelor’s Program can pursue various career opportunities, including:

  • Becoming certified professional tourist guides authorized by the Ministry of Culture and Tourism after passing required exams and completing practical training.
  • Working as middle- or upper-level managers in travel, accommodation, and yacht-marina management businesses.
  • Being employed in public institutions after obtaining adequate scores from the Public Personnel Selection Exam (KPSS).
  • Pursuing academic careers with relevant scores from the Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam (ALES) and foreign language exams.
  • Teaching after completing pedagogical formation training.
  • Working in museums, archaeological sites, and cultural institutions.

Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Bachelor’s Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfers in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Bachelor’s Degree Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

  1. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council

  1. Anadolu University Associate and Bachelor’s Degree Education, Training, and Examination Regulation

3.1. Anadolu University Academic Achievement Evaluation Directive

  1. Tourist Guiding Profession Law No. 6326

4.1. Tourist Guiding Profession Regulation

4.2. Law No. 7500 on Amending the Tourist Guiding Profession Law and the Law on Travel Agencies and the Association of Travel Agencies


Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode