Yeterlilik Kodu

TR0030006907

Yeterlilik Adı
Turizm Rehberliği Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumBatman Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYenişehir Mahallesi Batman Üniversitesi Batıraman Kampüsü 72000 Merkez Batman
Sorumlu Kurum URLhttps://www.batman.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Seyahat, turizm ve boş zaman
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Turizm rehberliği alanında analiz ve sentez yeteneğine sahip, araştırmacı kimliğini benimsemiş, uzmanlık alanında bilimsel etik kurallarını öğrenmiş, alanıyla ilgili problemleri tespit edip, alternatif çözümler üretebilen, çalışma alanını belirleyerek, alanıyla ilgili tartışılan temel sorunsalları bilen, alanıyla ilgili yapılmış bir araştırmayı farklı ve uygun bir örneklem üzerinde yineleyebilen, sağlıklı iletişim kurabilen, eksikliklerinin farkında olan ve sürekli ilerlemeyi hedefleyerek bunu gerçekleştirebilen, alanıyla ilgili akademik farkındalığa ulaşabilen, alanıyla ilgili bilişim teknolojilerinden yararlanabilen ve ilgili paket programları kullanabilen, düşüncesini anlaşılır bir kurguyla yazılı ve sözlü olarak ifade edebilen öğretim elemanı/yönetici adayları yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turist rehberliği mesleği ile ilgili genel bilgi ve beceri kazanacaktır.
  • Bir turun organizasyonu ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olacaktır.
  • Turlarda meydana gelebilecek sorunlarla başa çıkabilme becerisini elde edecektir.
  • Turlarda turistler ile doğru iletişim ve etkileşime geçme becerisi kazanacaktır.
  • Turun başarılı bir şekilde sonuçlanması için turlarda bir rehberin yerine getirmesi gerektiği sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olacaktır.
  • Turizm rehberliği ile ilgili alanlardaki temel süreli yayınları takip eder.
  • Turizm rehberliği ile ilgili araştırma yapma becerisine sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıBu tezli yüksek lisans programında öğrenim gören öğrenciler,programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla yükümlüdürler.  
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı yüksek Lisans mezunları, turizm sektöründe faaliyet gösteren seyahat acentaları, konaklama işletmeleri, yiyecek-içecek işlemeleri ve eğlence işletmeleri başta olmak üzere hizmet sektörünün diğer alanlarında da (Sigortacılık, Bankacılık, vb.) çalışabilmektedir. Ayrıca gerekli şartları yerine getirmeleri suretiyle ilgili bölümlerde öğretim elemanı olarak çalışabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030006907


Yeterlilik Adı
Turizm Rehberliği Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Batman Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yenişehir Mahallesi Batman Üniversitesi Batıraman Kampüsü 72000 Merkez Batman

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Turizm rehberliği alanında analiz ve sentez yeteneğine sahip, araştırmacı kimliğini benimsemiş, uzmanlık alanında bilimsel etik kurallarını öğrenmiş, alanıyla ilgili problemleri tespit edip, alternatif çözümler üretebilen, çalışma alanını belirleyerek, alanıyla ilgili tartışılan temel sorunsalları bilen, alanıyla ilgili yapılmış bir araştırmayı farklı ve uygun bir örneklem üzerinde yineleyebilen, sağlıklı iletişim kurabilen, eksikliklerinin farkında olan ve sürekli ilerlemeyi hedefleyerek bunu gerçekleştirebilen, alanıyla ilgili akademik farkındalığa ulaşabilen, alanıyla ilgili bilişim teknolojilerinden yararlanabilen ve ilgili paket programları kullanabilen, düşüncesini anlaşılır bir kurguyla yazılı ve sözlü olarak ifade edebilen öğretim elemanı/yönetici adayları yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turist rehberliği mesleği ile ilgili genel bilgi ve beceri kazanacaktır.
  • Bir turun organizasyonu ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olacaktır.
  • Turlarda meydana gelebilecek sorunlarla başa çıkabilme becerisini elde edecektir.
  • Turlarda turistler ile doğru iletişim ve etkileşime geçme becerisi kazanacaktır.
  • Turun başarılı bir şekilde sonuçlanması için turlarda bir rehberin yerine getirmesi gerektiği sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olacaktır.
  • Turizm rehberliği ile ilgili alanlardaki temel süreli yayınları takip eder.
  • Turizm rehberliği ile ilgili araştırma yapma becerisine sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Bu tezli yüksek lisans programında öğrenim gören öğrenciler,programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla yükümlüdürler.  

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı yüksek Lisans mezunları, turizm sektöründe faaliyet gösteren seyahat acentaları, konaklama işletmeleri, yiyecek-içecek işlemeleri ve eğlence işletmeleri başta olmak üzere hizmet sektörünün diğer alanlarında da (Sigortacılık, Bankacılık, vb.) çalışabilmektedir. Ayrıca gerekli şartları yerine getirmeleri suretiyle ilgili bölümlerde öğretim elemanı olarak çalışabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030006907

Qualification Title
Turizm Rehberliği (YL) (Tezli) Masters Degree
Awarding BodyBatman University
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasTravel, tourism and leisure
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info

1To explain the new approaches in management field an its applications and outcomes in tourism sector.2To explain the aims of financial management, its functions, importance for an organization, and create solution for specific financial problems.3To have detailed knowledge on internal and external environmental factors of tourism enterprises, service procedures and operations, customer relations, business management, policies and strategies.4To explain the major concepts in management accounting, cost analyses, budgeting, pricing and cost control issues.5To analyze the main concepts and issues regarding marketing, marketing processes, related parties, and within the scope of conducting marketing research, utilize data gathering and analysis and interpretation in tourism organizations.6To determine leadership and management practices and their effects in tourism.7To explain the organizational behavior structures, procedures and outcomes in tourism businesses.8To determine the notions of demanded human resources and interaction between human resources in the field.9To have knowledge on gastronomy tourism, eco-gastronomy and slow movement.10To state current approaches on food and beverage management.11To analyze social, cultural and environmental interactions of tourism.12To have ability to solve the problems in tourism management field by using reseach methods13To follow up major publications in tourism management field.14To use at least one foreign language to follow up international publications.15To follow the current issues and problems in tourism field.16To interpret and analyse the tourism policies and plans at regional, national and global levels.

Quality Assurance-
Access Requirements

The candidates applying to an MA programme in TOURISM MANAGEMENT should; 1) have undergraduate diplomas from related disciplines, 2) have required scores from the related parts of Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam

Conditions for Success1To explain the new approaches in management field an its applications and outcomes in tourism sector.2To explain the aims of financial management, its functions, importance for an organization, and create solution for specific financial problems.3To have detailed knowledge on internal and external environmental factors of tourism enterprises, service procedures and operations, customer relations, business management, policies and strategies.4To explain the major concepts in management accounting, cost analyses, budgeting, pricing and cost control issues.5To analyze the main concepts and issues regarding marketing, marketing processes, related parties, and within the scope of conducting marketing research, utilize data gathering and analysis and interpretation in tourism organizations.6To determine leadership and management practices and their effects in tourism.7To explain the organizational behavior structures, procedures and outcomes in tourism businesses.8To determine the notions of demanded human resources and interaction between human resources in the field.9To have knowledge on gastronomy tourism, eco-gastronomy and slow movement.10To state current approaches on food and beverage management.11To analyze social, cultural and environmental interactions of tourism.12To have ability to solve the problems in tourism management field by using reseach methods13To follow up major publications in tourism management field.14To use at least one foreign language to follow up international publications.15To follow the current issues and problems in tourism field.16To interpret and analyse the tourism policies and plans at regional, national and global levels.In order to graduate from this M.A. programme, the students are requiredto succeed in all the courses with a letter grade of at least CC/Sto have a Cumulative Grade Point Average of at least 2.00/4.00
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of Tourism Management M.A. Program can work in several areas of tourism industry such as hotels, travel agencies, food and beverage companies and entertainment businesses. They can also plan their career in the other areas of the service sectors such as banking and insurance. If the graduates fulfill the requirements, they can also work in relevant departments of the universities as instructor.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030006907


Qualification Title
Turizm Rehberliği (YL) (Tezli) Masters Degree

Awarding Body
Batman University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info

1To explain the new approaches in management field an its applications and outcomes in tourism sector.2To explain the aims of financial management, its functions, importance for an organization, and create solution for specific financial problems.3To have detailed knowledge on internal and external environmental factors of tourism enterprises, service procedures and operations, customer relations, business management, policies and strategies.4To explain the major concepts in management accounting, cost analyses, budgeting, pricing and cost control issues.5To analyze the main concepts and issues regarding marketing, marketing processes, related parties, and within the scope of conducting marketing research, utilize data gathering and analysis and interpretation in tourism organizations.6To determine leadership and management practices and their effects in tourism.7To explain the organizational behavior structures, procedures and outcomes in tourism businesses.8To determine the notions of demanded human resources and interaction between human resources in the field.9To have knowledge on gastronomy tourism, eco-gastronomy and slow movement.10To state current approaches on food and beverage management.11To analyze social, cultural and environmental interactions of tourism.12To have ability to solve the problems in tourism management field by using reseach methods13To follow up major publications in tourism management field.14To use at least one foreign language to follow up international publications.15To follow the current issues and problems in tourism field.16To interpret and analyse the tourism policies and plans at regional, national and global levels.


Quality Assurance
-

Access Requirements

The candidates applying to an MA programme in TOURISM MANAGEMENT should; 1) have undergraduate diplomas from related disciplines, 2) have required scores from the related parts of Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam


Conditions for Success
1To explain the new approaches in management field an its applications and outcomes in tourism sector.2To explain the aims of financial management, its functions, importance for an organization, and create solution for specific financial problems.3To have detailed knowledge on internal and external environmental factors of tourism enterprises, service procedures and operations, customer relations, business management, policies and strategies.4To explain the major concepts in management accounting, cost analyses, budgeting, pricing and cost control issues.5To analyze the main concepts and issues regarding marketing, marketing processes, related parties, and within the scope of conducting marketing research, utilize data gathering and analysis and interpretation in tourism organizations.6To determine leadership and management practices and their effects in tourism.7To explain the organizational behavior structures, procedures and outcomes in tourism businesses.8To determine the notions of demanded human resources and interaction between human resources in the field.9To have knowledge on gastronomy tourism, eco-gastronomy and slow movement.10To state current approaches on food and beverage management.11To analyze social, cultural and environmental interactions of tourism.12To have ability to solve the problems in tourism management field by using reseach methods13To follow up major publications in tourism management field.14To use at least one foreign language to follow up international publications.15To follow the current issues and problems in tourism field.16To interpret and analyse the tourism policies and plans at regional, national and global levels.In order to graduate from this M.A. programme, the students are requiredto succeed in all the courses with a letter grade of at least CC/Sto have a Cumulative Grade Point Average of at least 2.00/4.00

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of Tourism Management M.A. Program can work in several areas of tourism industry such as hotels, travel agencies, food and beverage companies and entertainment businesses. They can also plan their career in the other areas of the service sectors such as banking and insurance. If the graduates fulfill the requirements, they can also work in relevant departments of the universities as instructor.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address